Handelingsgericht werken
De zorgstructuur op de 2e Marnixschool is gebaseerd op de cyclus van het zogenaamde ‘handelingsgericht werken’ (HGW).
Dit betekent dat leerkrachten in hun groep twee keer per jaar vier fasen van deze HGW-cyclus doorlopen: waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren. Door op deze manier te werken kan de leerkracht de onderwijsbehoeften van leerlingen in kaart brengen en het onderwijsaanbod daarop afstemmen. Dit leggen we vast in een groepsplan. Dit groepsplan voert de leerkracht dat schooljaar in de klas uit. Het plan is dynamisch en stellen we waar nodig bij. De leerkracht bespreekt het groepsplan met een hiervoor opgeleide intern begeleider (IB-er). De IB-er komt regelmatig in de klas kijken en coacht de leerkracht bij de uitvoering van het groepsplan.
Met het volgen van de HGW-cyclus kunnen de leerkracht en IB-er tot de conclusie komen dat de basisondersteuning voor een leerling niet voldoende is. In dat geval zijn er drie mogelijkheden:
- Advies en ondersteuning door een extern specialist
- Een onderwijsondersteuningsarrangement: een aanvraag voor een financiële vergoeding die we inzetten voor extra (specialistische) begeleidingsuren
- Aanvraag toelaatbaarheidsverklaring Speciaal (basis)Onderwijs