Luizenpluizen na de vakantie: doe mee!

Iedere vrijdagochtend na een vakantie, gaat een groepje ouders alle klassen rond om de haren van alle kinderen te controleren op luizen. Je leest in dit bericht meer over de luiscontroles.
Alle 250 kinderhoofden krijgen op vrijdagmorgen na de vakanties, een check op neten en luizen. Dit doen we omdat de beestjes zich snel kunnen verspreiden en echt heel vervelend zijn. Niet alleen vanwege de jeuk, vooral het behandelen is heel internsief. Twee weken lang dikke haarbossen doorkammen met een mini-kammetje: niemand zit er op te wachten!

Luizenpluizers
De luiscontroles op school zijn er om de verspreiding zo snel mogelijk te stoppen. Regelmatig komen de luizenpluizers toch nog luizen of neten tegen die thuis niet eerder zijn opgemerkt. Zowel de ouders als de leerkracht krijgen dan een seintje. De ouders moeten het kind z.s.m. gaan behandelen en de leerkracht informeert alle andere ouders over de vondst in de klas (uiteraard anoniem).
Als er luizen in de klas zijn, wordt de controle twee weken later in die klas herhaald. Het kan voorkomen dat er dan toch nog luizen of neten worden gevonden. Het bericht hierover wordt dan weer herhaald, net zo lang totdat de klas luizenvrij is.

Wat doe je er tegen?
Je kunt eigenlijk vrij weinig doen om luizen te voorkomen, behalve je haar millimeteren. Omdat dat ietwat drastisch is voor de meesten van ons, kun je zelf regelmatig het haar van je kind controleren. Vind je een luis? Start de behandeling en geef de vondst altijd door aan de leerkracht.

Hoe kom je ervan af?
Vind je een luis of een heleboel…? Het RIVM geeft veel en uitgebreide informatie. Dit is een kort stappenplan:

1. Ga naar de dichtstbijzijnde drogist en koop een luizenkam (eventueel luizenshampoo)
2. Koop daar dan meteen een grote fles goedkope crèmespoeling (vooral bij lang en/of dik haar aan te raden) om te gebruiken voor het kammen.
3. Kam iedere dag, 14 dagen lang!
4. Informeer de leerkracht zo snel mogelijk. Hij/zij informeert de ouders die op hun beurt weer extra kunnen controleren.

Meedoen?
Lijkt het je leuk en zinvol om mee te doen met de luiscontroles? Meld je dan aan bij Patricia: administratie@2emarnixschool.nl
Qua tijdsinvestering gaat het om een uur – anderhalf uur eens in de zoveel weken op vrijdagochtend. Als je een keer niet kan, sluit je gewoon een volgende keer aan. De oproepjes gaan via een appgroep.