Schaakclinic, Utrechts Scholenkampioenschap en groep 3 ook gestart!

De schaakmeesters wensen iedereen, hoewel wat laat, een gezond en sportief schaakjaar toe!

We proberen er in ieder geval tot de zomervakantie met zijn vieren weer wat moois van te maken.
Voor alle schaakliefhebbers, ook ouders, geeft Pascal deze zondag 20 januari een clinic op school vanaf 10:30 tot ongeveer 12:30. Zeker een ‘must’ voor de 25 deelnemers aan het toernooi van 27-1. Alle schakers kregen daarover vorige week al een mail. Inschrijven bij pascal@lombok.nl

Het toernooi op 27-1 is het Utrechts scholenkampioenschap, ’s middags vanaf 13:00 is deze titelstrijd in het Leidsche Rijncollege. Onze eerste twee teams spelen in de hoofdgroep om het kampioenschap. Vorig jaar lukte het ons eerste team net niet om bij de eerste 5 te eindigen.

Dat geeft dan weer recht op regionale wedstrijden. Het is nu of nooit voor toch wel een sterke lichting van 6 mannen uit groep 8 waarvan er ook nog eens 5 lid zijn van schaakvereniging Magnus! Ze vonden óók (petje af!) dat ze dit met zijn zessen moesten doen en niet dat 1 of 2 er naast zouden staan. Het geeft wat geschuif op 4 borden, maar ze gaan ervoor. Top! Ons toch ook sterke tweede team bestaat uit topspelers uit groep 7.

Een derde team wordt gevuld met nog een aantal andere spelers uit groep 8. Het vierde is een mix van groep 5 en 6 en het vijfde een mix van spelers uit groep 4 en 5. Team 3, 4 en 5 spelen in een poule tegen leeftijdsgenoten.

We zijn vrijdag 11-1 weer begonnen met les aan de groepen 4 en 5. Deze vrijdag 18-1 waren de groepen 6 en 7 aan de beurt en maakten we ook in groep 3 een start met de eerste schaakles voor de hele groep. We laten net als vorig jaar kinderen uit groep 8 daarbij assisteren. Volgende week les 2!

De groepen 3, 4 en 5 hebben nog twee toernooien in het voorjaar. In april op een woensdagmiddag een toernooi op een basisschool in Leidsche Rijn ter kwalificatie voor het NK op zaterdag 22 juni.

Ook al lukt die kwalificatie niet, dan krijgen we een wildcard, omdat we ons net als vorig jaar ons met hulp van hopelijk veel ouders inzetten bij de organisatie van dat toernooi in het Leidsche Rijncollege. Zet die 22 juni dus alvast in de agenda en voor extra hulp ook die vrijdagavond ervoor!

Het halen van een schaakdiploma stap 1, 2 of zelfs 3 en het daarvoor maken van een oefenblad is in het najaar niet zo voorspoedig gelopen. Veel bladen schijnen toch ergens te verdwijnen als kinderen dat thuis of in de klas mogen maken. We wagen dit voorjaar een nieuwe poging met de kinderen die dat willen. Groep 5 deed het oefenblad stap 1 met ons samen op drie vrijdagen en deze 12 schakers krijgen in februari het examenblad in de klas te maken, in overleg met de leerkracht.

Hopelijk gaan er veel slagen!
De schaakmeesters, Jan Jaap, Pascal, Paul en Ruden