• Privacy Statement
  • Nieuws
  • Contact
  • Wie zijn wij
    • Onderwijspijlers
    • Onderwijskwaliteit
    • Onderwijsontwikkeling
  • In de klas
    • Ons onderwijs
    • Leerlingenzorg
  • Ons team
    • Wie is wie?
    • Werken bij de 2e Marnixschool
  • Voor ouders
    • Aanmelden leerling
    • Schooltijden, schoolvakanties, feest- en studiedagen
    • Ziekmelding en verlof
    • TSO en BSO
    • MR
    • Oudercommissie
    • Ouderbijdrage
    • Klachtenregeling
  • Zoek
  • Menu Menu

Onderwijsontwikkeling

De 2e Marnixschool in ontwikkeling – groei van de school

De 2e Marnixschool is volop in ontwikkeling, de gewijzigde onderwijstijden en de vernieuwbouw zijn hier een voorbeeld van. Een andere belangrijke ontwikkeling die we eerder benoemd hebben is de verwachte groei van de school.

Groei vs. Kleinschaligheid

Onze school is een kleinschalige school en dat willen we zo houden. Veel ouders kiezen om die reden voor de 2e Marnixschool en de aandacht die we daardoor kunnen geven aan elk kind. Op school kennen we elkaar allemaal en dat geeft voor de kinderen, de ouders en het team een fijn en veilig gevoel.

De school heeft een belangrijke maatschappelijke rol voor kinderen en ouders in de wijk Utrecht West. Afgelopen jaren zien wij een toename van het aantal kinderen dat bij ons op school wil komen. We verwachten de komende jaren een groei in de vraag naar basisonderwijs. Onze scholengroep wil in die verantwoordelijkheid delen en een deel van de groei in Utrecht West op zich nemen.

We willen daarom, op een beperkte schaal, de komende jaren meer kinderen de kans geven om op onderwijs op onze school te volgen. We blijven daarbij inzetten op de gewenste kleinschaligheid.

Wat betekent dit concreet?

In overleg met de MR hebben we bepaald dat we maximaal kunnen en willen groeien naar 12 groepen en een extra instroomgroep voor kleuters. In leerlingenaantallen betekent dit van 240 in schooljaar ‘20/’21 naar zo’n 330 in schooljaar ‘27/’28.

Vorig jaar zijn we daartoe begonnen met het aannemen van meer toekomstige kleuters. Begin 2022 starten we een instroomgroep voor nieuwe 4-jarigen.

Geleidelijk zullen deze kinderen doorstromen, waardoor de groei voor de huidige leerlingen rustig en haast ongemerkt gaat. Of deze groei er ook daadwerkelijk komt, hangt af van het werkelijke aantal kinderen in de wijk dat voor de 2e Marnixschool kiest.

Mogelijke groepsstructuur in de toekomst

In onze visie houden we rekening met deze mogelijke groei. In het ontwerp van ons nieuwe gebouw kunnen we als dat nodig is twee lokalen extra bijbouwen. Ook hebben we goed nagedacht over de mogelijke groepsstructuur die de groei ondersteunt en past bij onze visie. Hiervoor hebben we verschillende scenario’s besproken met het team en de MR. We zijn tot de conclusie gekomen dat een model met anderhalve groep per leerjaar het beste past bij de kleinschaligheid en de onderwijsvisie van onze school.

Nieuw voor ons allemaal is dat we in de gekozen structuur met heterogene klassen in midden- en bovenbouw gaan werken. Bij de kleuters kennen we die combinatie al jaren. We werken nu voor het tweede jaar met een groep 3/4 en dat gaat heel goed!

Volgens het groeiverwachtingsmodel bereiken we mogelijk in het schooljaar ‘27/’28 voor het eerst het maximum aantal kinderen. Zo groeien we langzaam, kunnen we de kleinschaligheid behouden en verwachten we beter vorm te kunnen geven aan de pijlers onder onze onderwijsvisie.

Onderwijsvisie, homogene en heterogene groepen

Eigenaarschap
In een heterogene groep leren de kinderen mede-eigenaarschap te nemen voor hun leerproces: zelfstandigheid, eerst zelf nadenken, zelf oplossingen zoeken en initiatieven nemen en hulp vragen als iets toch niet lukt. Net als nu hebben ze te maken met uitgestelde aandacht. De kinderen voelen heel goed aan wanneer het moment is dat zij de aandacht van de leerkracht hebben en wanneer er straks even geen kans meer is om vragen te stellen. Hierdoor zijn ze meer betrokken en alert.

Samen
Kinderen van verschillende leeftijden en verschillende leerniveaus horen bij elkaar in één groep en helpen elkaar. Dat lijkt in eerst instantie vooral voordelen te hebben voor het jongere kind. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat de hersenactiviteit en het maken van sterke verbindingen in de hersenen het meest actief is wanneer iemand iets aan een ander uitlegt. Dat kan in een groep 3/4 bijvoorbeeld betekenen dat de leerstof die de groep 4-kinderen in groep 3 hebben gehad, door het helpen van de jongere kinderen, extra goed wordt ingeoefend (geconsolideerd). Hoe beter leerstof geconsolideerd is, hoe makkelijker het is om nieuwe leerstof eigen te maken. Nieuwe leerstof beklijft beter, omdat er meer kennis en begrip is om ‘aan vast te haken’.

De leerlingen horen zowel bij de heterogene groep als bij de homogene groep van het eigen leerjaar; de groepen werken veel samen en soms ook per leerjaar (dus alle kinderen van groep 3 bij elkaar)

Onderzoeken
Met anderhalve groep per leerjaar hebben we de mogelijkheid om ‘units’ te vormen van drie groepen die intensiever en groepsoverstijgend samenwerken, bijvoorbeeld bij onderzoekend leren. Vorig jaar en begin dit jaar hebben we dat gemerkt bij wereldoriëntatie en techniek. Lessen en thema’s zijn vaak gericht op aangrenzende groepen: 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8. Bovendien vinden kinderen het ook leuk om met kinderen uit andere groepen samen te werken. Voor de leerkrachten is het een voordeel om samen lessen te kunnen voorbereiden.

Talentontwikkeling
Met de kunstateliers werken we al groepsoverstijgend. Kijkend naar cultuureducatie ontwikkelen we samen met Het Wilde Westen een doorgaande lijn waarbij we werken in duo-groepen. We geven zo nog meer ruimte aan bijvoorbeeld muzikaal en creatief talent. Door kinderen van verschillende leeftijden samen te laten werken, kan ook sociaal talent meer tot uiting komen.

Cognitieve ontwikkeling

Zowel in homogene als heterogene groepen wennen leerlingen aan uitgestelde aandacht. In de homogene groep is er altijd aandacht voor de hele groep. In de heterogene groep zijn de instructiemomenten intensiever en gerichter. De groep die instructie krijgt is kleiner. Leerlingen komen hierdoor vaker aan de beurt en zijn zo meer betrokken. Het is voor de leerkracht met een kleinere groep makkelijker om te zien welke leerlingen de stof al beheersen en welke leerlingen niet. In een groep 3/4 kunnen groep 3-leerlingen die bepaalde stof op groep 3 niveau al beheersen mogelijk meedoen met groep 4. Andersom kunnen leerlingen van groep 4 die iets nog niet beheersen ter ondersteuning de les van groep 3 volgen.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Je hele leven kom je in situaties terecht waarin je met mensen om moet gaan die jonger of ouder, meer of minder ervaren zijn, etc. Hoe jonger je daarmee om leert gaan, hoe beter. Wij zien dat de leerlingen elkaar veel gunnen en oprecht blij kunnen zijn voor de andere groep. Bij een groep 3/4 weten de leerlingen van groep 4 nog heel goed hoe het is om in groep 3 te zitten. Ze zijn blij voor een leerling uit groep 3 die de eerste woordjes leert. Andersom kijken de leerlingen van groep 3 wat op tegen hun oudere klasgenoten. Dat kan helpen in het zelfvertrouwen van de kinderen in groep 4, die in hun ogen al zoveel kunnen.

Didactische ontwikkeling

Voor leerkrachten kan het prettig zijn om samen lessen voor te bereiden. Ze kunnen zo samen nadenken over de voorbereiding en lesinhoud, en kunnen taken beter verdelen. Bij sommige vakken kan het ook nuttig zijn om alle leerlingen van één leerjaar bij elkaar te nemen en tegelijk instructie te geven. Ons gebouw heeft daar met ruime lokalen die grenzen aan een open leerplein ook de mogelijkheid voor.

Laatste nieuws

  • Vrijwillige ouderbijdrage wordt goed besteed
  • Gi-ga-groene Kinderboekenweek
  • Gezamenlijke pedagogische visie Onderwijs en Opvang
  • Opening van de schooltuin
  • Samenwerkingsovereenkomst opvang (BSO Oog in Al) en onderwijs (2e Marnixschool)

Contact

2e Marnixschool
Dantelaan 2A
3533 VD Utrecht

T 030 293 38 32
E info@2emarnixschool.nl

Wij zijn onderdeel van PCOU Willibrord

Onze Naam

De naam ‘2e Marnixschool’ doet vermoeden dat er ook een 1e Marnixschool is (geweest). En dat klopt! De 1e Marnixschool was tot 1964 een lagere school in het centrum van Utrecht.

De naam Marnix komt van Philips van Marnix, heer van St. Aldegonde, de (waarschijnlijke) schrijver van ons volkslied, Het Wilhelmus.

© Copyright - 2e marnixschool | Ontwerp - Koning Harder | Realisatie - Studio Oblong | Colofon - Enfold Theme by Kriesi
Scroll naar bovenzijde