on·der·wijs (het; o) 1 (geregelde) overdracht van kennis of vaardigheden: openbaar en bijzonder onderwijs; (Nederland) speciaal onderwijs onderwijs voor lichamelijk of geestelijk gehandicapten, kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden enz.; primair onderwijs, voortgezet onderwijs, hoger onderwijs; beroepsonderwijs, wetenschappelijk onderwijs
kwa·li·teit (de; v; meervoud: kwaliteiten) 1 mate waarin iets goed is; gesteldheid, hoedanigheid, aard: de kwaliteit van deze stof 2 functie: in zijn kwaliteit van burgemeester 3 goede hoedanigheid: iem. met kwaliteiten bekwaamheid; kwaliteitsartikelen
De onderwijskwaliteit zou dus iets moeten zeggen over de mate waarin de overdracht van kennis of vaardigheden goed is. De onderwijskwaliteit omvat wat ons betreft niet alleen het effectief aanleren van kennis en vaardigheden, maar ook het vormen van kinderen tot zelfstandige, zelfverantwoordelijke personen. Wij vinden dat de kwaliteit van onderwijs zich vooral terug laat zien als de kinderen met plezier naar school gaan en zich veilig en vertrouwd voelen. En dat is misschien niet meetbaar, maar wel merkbaar!
Kwaliteit is ook te zien in cijfers: cito-resultaten en het inspectierapport geven een meetbaar en vergelijkbaar deel van de onderwijskwaliteit weer.
Resultaten
Inspectierapport
In het inspectierapport uit september 2016 lees je dat onze school goede resultaten behaalt en voldoende onderwijsaanbod heeft, met aanvullende materialen voor de beter presterende leerlingen. De inspectie herkent onze heldere zorgstructuur: we hebben de ontwikkeling van de kinderen goed in beeld en kinderen met extra onderwijsbehoeften krijgen extra ondersteuning. Ons fijne schoolklimaat wordt genoemd als een sterk punt; dat draagt ook bij aan de ontwikkeling van de kinderen. Heldere regels en afspraken maken dat kinderen zich veilig voelen: ze voelen zich gezien. De belangrijkste aanbeveling was door te werken aan onze ontwikkeling door onder meer doelen te formuleren op schoolniveau, die passen bij onze populatie kinderen. Ons leeraanbod ontwikkelen we verder; specifiek zijn we met ons taalonderwijs aan de slag gegaan om met een nieuwe eigentijdse methode, die leidt naar een hoger taalniveau, te werken. Wereldorientatie en burgerschap staan ook op de agenda.